A gyógyszer, a tanács és az empátia együtt segít

Hatás, lehetséges mellékhatás, mit nem lehet együtt szedni, ajánlott adagolás – mindezek ugyanúgy nélkülözhetetlenek a gyógyszerkiadó szakasszisztens tudástárából, mint a bizalom megteremtésének képessége. A beteg oda tér vissza, ahol a korábban adott tanács is bevált és a kiszolgálás során érezte az odafigyelést, a segítő hozzáállást.

Gyógyulásra várva

A gyógyszerkiadó munkatársak nem csupán a készítményekkel, hanem az emberekkel is foglalkoznak – erről szólt korábbi blogposztunk Sok beteg életében szinte családtaggá válik a patikuscímmel. Bár gyógyszertárba sokféle termékért járunk, és van, hogy csak egy kozmetikumért, teáért szaladunk be, a látogatások zömében mégis valamilyen gyógyszerért állunk sorban. Akár saját magunknak, akár egy családtagunknak vásárolunk, éppen egy betegséget igyekszünk legyőzni. Bosszanthat a sor, a többi vásárló ezer kérdése, a betegséggel szembeni kiszolgáltatottság, a rossz közérzet. Vinnénk haza minél előbb a gyógyulást, gyógyítást. Így aztán amikor sorra kerülünk, jólesik a kedves hang, a segítő szándék, a megnyugtató válaszok és a jól érthető tanács.

Fő csapásirányok

Ha a gyógyszerkiadást céloztuk be szakmai irányként, erre a mindennapi helytállásra kell felkészülnünk. „A szakasszisztenseknek nagyon alapos felkészítést adunk a gyógyszertant illetően – hangsúlyozza Tóth Jánosné Vera néni, a gyógyszertechnológia és általános labor gyakorlatok szakoktatója -, és hogy a betegekkel egy kedves, empatikus személyiség találkozzon.”

Ehhez csatlakozik Dr. Tófeji Mária szakoktató, a budapesti Eötvös Patika beosztott gyógyszerésze: „A gyógyszertant olyan mélységben tanítjuk, hogy a vizsgázott tanuló kész legyen az önálló expediálásra, vagyis azonnal használható tudást szerezzen. Ezt a gyakorlati tudást többféle módon támogatjuk. Folyamatosan frissítem például az anyagaimat, hogy azok a gyógyszernevek szerepeljenek benne, amelyekkel aktuálisan találkozhatunk a patikákban. Ezzel együtt a korábbi neveket is megtanítom, hogy a tanulóim képben legyenek, amikor a betegek olyan régről ismert gyógyszereket keresnek, amelyek azóta már módosult formában, más megnevezéssel kaphatók.”

A szakasszisztensek a betegek közvetlen kiszolgálása révén már nagyobb részt vesznek ki a gyógyszerészi gondozásból, közreműködnek a beteg gyógyulásában. Vény nélkül kapható és vényköteles gyógyszerek expediálását is végezhetik, ennek a felelősségét kell megalapozni a magabiztos gyógyszertani ismeretekkel. Dr. Mátyássi Marcell gyógyszerész, oktató így foglalja össze az elvárt tudnivalókat: „Fontos, hogy a munkatárs tisztában legyen az egyes termékek hatásával, a lehetséges mellékhatásokkal; figyelnie kell arra, hogy milyen más gyógyszerrel nem lehet együtt szedni, illetve, hogy mi az ajánlott adagolás. Ezeket az információkat osztja majd meg a betegekkel. Ezért alapvető, hogy képes legyen megfelelően kommunikálni és azt az empátiát nyújtani, amelyből a hozzá forduló beteg érzi, hogy valóban érdeklődnek iránta és fontos a problémája.”

Új utakon a fejlődésben

Ahogy a gyógyszerek, úgy a gyógyszerészi ellátás módszerei is fejlődnek és ez a képzésben is megjelenik. A piacon szükséges komplex tudás megalapozásában a gyógyszertan mellett a gazdálkodási oldal is szerepet kap. Dr. Mátyássi Marcell oktatóként és aktív szakemberként is nagy hangsúlyt helyez a gyakorlatiasságot támogató területekre: „A technológia és ügyvitel egyaránt fontos részei a szakasszisztensi felkészülésnek. A naprakész expediáláshoz gyakran kell utánajárni adatoknak, információknak. Emellett lépést kell tartani a szoftverek újabb verzióival, hiszen a gyógyszertárakban is utat tör a digitalizáció, és a teljeskörű, gyors ügyintézéshez hozzátartozik a számítógépes nyilvántartások, támogató rendszerek kezelése.”

Ahhoz, hogy az önfejlesztés mindennapi gyakorlattá váljon, a képzés használható kiindulópontokat ad. „A praktikus tudás naprakészen tartásához az órákon ajánlok interneten elérhető információforrásokat, hasznos honlapokat. Ha ez a fajta tájékozódás már a képzésen beépül a rendszeres készülésbe, a szakmai munkában is magától értetődő lesz.” – mondja Dr. Tófeji Mária.

A karrier kapujában

A képzés iránt egyre növekszik az érdeklődés. A tervezhető, biztos karriert ígérő pálya, a tiszta környezet és a sokféle termékkel dolgozó érdekes világ vonzó közeg a pályaválasztók, pályamódosítók számára. Gyógyszerkiadó szakasszisztensekből még mindig hiány van a pályán. A felkészült és elhivatott szakembereket mindenhol szívesen fogadják és hosszú távon megbecsülik.

A Pannon Kincstárban a keresletre válaszolva már 2-3 havonta indul képzés. A jelentkezéshez érettségi bizonyítvány, 54 OKJ Gyógyszertári asszisztens szakképesítés és 2 év gyógyszertári asszisztensi gyakorlat szükséges, valamint csatolni kell a foglalkozás-egészségügyi szakellátó hely által kiállított egészségügyi alkalmassági igazolást.

A képzés időtartama 7 hónap, heti rendszerességgel, szombati napokra ütemezve, 8:00 és 18:00 óra között. A tanulók a szakképző központ saját informatikai termében gyakorolhatják a gyógyszerkiadást a Medivus programon keresztül. Ha gyakorlati hely kereséséhez kér valaki segítséget, az iskola ebben is tud megoldást ajánlani.

A végzett gyógyszerkiadó szakasszisztens képes gyógyszerész mellett, de önállóan ellátni a vényköteles és a vény nélküli gyógyszerek, gyógynövények, és egyéb, gyógyszertárban forgalmazott termékek kiadását, valamint teljesíteni az ehhez kapcsolódó betegtájékoztatást, tanácsadást.

Tóth Jánosné Vera néni ezzel összegzi a jó szakember legfontosabb feladatait: „Olyan kapcsolatra kell törekednie minden beteggel, hogy legközelebb is bizalommal forduljanak hozzá, ő pedig megfelelő tanácsot adjon. A beteg oda tér vissza, ahol törődést és segítséget kapott.”

Dr. Mátyássi Marcell

Gyógyszerész, egyéni vállalkozó

Dr. Tófeji Mária

beosztott gyógyszerész, Eötvös Patika Budapest