A gyermek mögött a családot, az egész rendszert látni kell

A csoportba érkezve a frissen végzett dajka nem csupán a gyerekekkel találkozik. Minden gyermek magával hozza azokat a mintákat, azt a rendszert, amelyben a családja működik. A mindennapi gondozás mellett nevelési, pszichológiai kérdések is felmerülnek, amelyekre a képzés során ugyanúgy fel kell készülni, mint az ellátás, az együttműködés és a kommunikáció feladataira, szabályaira.

Tananyag a jegyzetből és az életből

Ahogy Minden napra jut valami pozitív dolog című blogposztunkban írtunk róla, a dajka feladatkör sokrétű, igazi „mindent is” csomag.  Hiszen az óvodapedagógus mellett ő is folyamatosan jelen van, segíti a gyerekeket fizikailag és lelkileg. Közreműködik a gondozásukban, a rend és tisztaság megteremtésében, részt vesz a programok előkészületeiben, a gyerekek napi tevékenységében, az étkezésekhez kapcsolódó feladatokban, betegség vagy sérülés esetén pedig ápolja és ellátja a gyermeket, amíg a szülő megérkezik.

Sokszínű, összetett munkaköre elméleti és gyakorlati felkészülést igényel. A Pannon Kincstár folyamatosan indít képzéseket, többféle ütemezési lehetőséggel: 1 hónapos tanfolyamot pénteki és szombati oktatási napokkal; 2 hónapon át tartó képzést heti rendszerességgel, szombati napokra ütemezve; valamint intenzív képzést 2×4 napban, keddtől péntekig. A tanórák mindhárom konstrukcióban 8:00 és 18:00 óra között zajlanak az oktatási napokon.
A jelentkezés feltétele általános iskolai végzettség, a gyakorlathoz pedig egészségügyi kiskönyv szükséges.

„A képzésen túl, a hallgatók plusz ismeretet kapnak az élet iskolájából – mondja Andróczki-Varga Irén szakoktató, óvodapedagógus –, a megosztott tananyag hitelességét ugyanis személyes tapasztalatból merítve adjuk át, saját esetpéldákkal, történetekkel.”

Az oktatói tapasztalat szerepét erősíti meg Schmidka Istvánné Éva, szociálpedagógus, szakoktató is: „Amíg nincs saját megélésük, rengeteget segítenek a mi gyakorlatunkból hozott példák. Ráadásul a figyelem fenntartásához is hasznosak, hiszen az igazi történetek mindig érdeklik a tanulókat. Mi pedig törekszünk arra, hogy az ismeretek elsajátítása közben jól is érezzék magukat. Sokkal hatékonyabb, ha nemcsak passzív hallgatás van, ezért igyekszünk alkalmat adni az interaktivitásra kreatív, játékos megoldásokkal is.”

Az egyén mögött a rendszer

A napi rutin közben a dajka minden gyermek helyzetét megismeri a csoportban. Megtanulja látni és felismerni a csoportdinamikát, a kapcsolatok alakulását. A viselkedésükből és az elmesélt történetekből kirajzolódnak előtte a gyerekek egyéni nehézségei, problémái. Ezekkel a felismerésekkel nagyon sokat tud segíteni nekik, miközben az óvodapedagógussal együttműködve a szakmai munka eredményességét is támogatja.

„A képzés során egy látásmódot igyekszünk adni – emeli ki Schmidka Éva –, egy hasznos plusz tudással. Nagyon fontos, hogy a gyerekkel együtt magát a családot értsék meg. Hiszen minden gyerek mögött ott egy rendszerként működő család, és ezt az egészet egyben kell értelmezni. A nevelési, pszichológiai szempontokkal együtt kell meglátni és megérteni, hogy mi miért történik úgy. Ez a fajta látásmód jó kapaszkodó lesz majd ahhoz, hogy a gyerekek gondozása közben megfelelően tudjanak segítséget nyújtani.”

Figyelemmorzsák egész napra

Ahogy majd a gyerekközösség mindennapjaiban, úgy a képzésen is sokféle várható téma kerül szóba. Pedig szinte lehetetlen felkészülni arra a rengeteg dologra, amiről a gyerekek kérdeznek, mesélnek, ötletelnek. A saját észlelései mellett egy kisgyerek mindannak a szócsöve, ami otthon a családjában történik. A viselkedésén át, a játék során, vagy szóban kifejezve is behozzák mindazt, ami őket, vagy az egész családot foglalkoztatja. Éppen ezért az oktatók igyekeznek minél több témakört érinteni a felkészítés során.

„Foglalkozunk a generációkkal, az egyes életszakaszok velejáróival, de magukkal a generációs jellegzetességekkel is. Beszélgetünk arról, hogyan jelennek meg a gyerekrajzokban az otthoni események, a családi kapcsolatok. Ezek is segítenek megérteni összefüggéseket, és a felismerések által közelebb kerülhetünk a gyerekek lelkéhez. – mondja Andróczki-Varga Irén – Gyakori téma lehet a gyerekek közt a hozzátartozók elvesztése. Szintén nem ritka, hogy azzal fordulnak hozzánk, hogy szellemet látnak, valaki van a szobában. Ugyanígy foglalkoztatja őket a gyógyítás, amelynek kapcsán az orvoson kívül holisztikus segítőkkel, kineziológussal, természetgyógyásszal, különböző terapeutákkal találkozhatunk. És ott van az egyik legnagyobb témakör, a párkapcsolat, amelyből a gyerekek szintén behozzák a családban megélt problémákat.”

Hasonló helyzetekkel minden dajka találkozni fog majd a napi munkája során. Komolyan kell tehát venni, és felkészülni rá, hogyan nyúljanak ezekhez a témákhoz, hogyan beszélgessenek róla.

Gyakorlat – vizsga –életiskola

A Pannon Kincstár minden tanulónak tud gyakorlati helyet biztosítani, mivel több intézményvezető óraadó tanárként dolgozik a szakképző központban. „Mindig pozitív tapasztalatokkal érkeznek a tanulóink a gyakorlatokról – meséli Schmidka Éva –, és nagyon lelkesen számolnak be az élményeikről. Sőt, minden csoportban van legalább egy-két ember, aki már ez idő alatt munkalehetőséget kap. Oktatóként igyekszünk a gyakorlathoz is tanácsokkal szolgálni, azután pedig segítünk abban, hogy a vizsga is ilyen sikeresen menjen. Amire mindig hangsúlyt fektetünk a tanulás során, hogy a vizsgabizottság előtt hogyan célszerű az egyes témákat felvezetni. Ebben a szellemben készülünk fel és vesszük át az anyagot.”

Az igazi jó visszajelzések már az életből érkeznek az oktatókhoz. A kialakult bizalom hosszútávú kapcsolatokat teremt, és később is megkeresik őket tanácsért, vagy azért, hogy megosszák a sikereiket, beszámoljanak arról, hogy egyéb pedagógiai képzésbe vágva tovább építik a karrierjüket.

A figyelemmorzsák kifejezés sem véletlenül került feljebb az egyik alcímbe. Andróczki – Varga Irén oktatóként és óvodapedagógusként is ezzel az idézettel foglalta össze nekünk a pálya lényegét:

„Majd adok egy morzsát a szeretetemből, hogy megtanulj szeretni.
Majd adok egy morzsát a tiszteletemből, hogy tudd, mi az a tisztelet.
Azt mondod a morzsák kevesek?
Látod, fogalmad sincs mennyit ér egy csepp figyelem.” – Elvis Sopranos

Andróczki-Varga Irén

óvodapedagógus VI. kerület Bajza utcai Kincseskert Óvoda

Schmidka Istvánné

oktató